Står du i startgroparna att starta eget företag? Då finns det en viktig sak att göra och det är att komma på vad ditt företag ska heta. Det är ju måste ha ett företagsnamn för att kunna registrera det. Det finns en del regler kring företagsnamn, beroende på företagsform. Men våra goda råd för företagande handlar idag bara om varför du ska ha ett bra företagsnamn och hur du kan skapa det. 

När du skapar ett nytt namn bör du ta vissa saker i beaktande. Vi ska ta upp några saker som kan vägleda dig på bra sätt.

Ett företagsnamn ska vara lätt att komma ihåg

Att skapa ett långt, krångligt företagsnamn som även är svårstavat, det är ingen hit! Det bästa är att ha ett namn som är kort. Det är även bra att ha ett kort företagsnamn då det ofta blir bättre som domännamn om du ska skapa en hemsida till företaget. Du bör även se till att ditt företagsnamn är lätt att uttala, oavsett vem det är som läser/säger det.

Sedan är det bra om ditt företagsnamn så att säga skapar en bild i kundens medvetande. Satsa gärna även på en ihågkombar logga!

Stick ut från mängden

Ditt företagsnamn bör vara unikt och sticka ut från mängden. Du bör se till att namnet skiljer sig helt från dina konkurrenters. Det bör inte heller vara för likt något som redan finns. Namnet ska inte vara allt för lätt, så att det glöms bort, men inte heller förr svårt.

Låt namnet beskriva ditt företag, dina produkter och tjänster

Att satsa på ett namn som har att göra med det du erbjuder eller säljer, det gör att tänkbara kunder direkt förstår vad det är de kan få av dig. Det även lättare att komma ihåg.

Satsa på att vara tidlös

Trender kommer och går, så försök dig inte på att skapa ett företagsnamn efter en viss trend just nu. Bättre då att skapa ett namn som är tidlöst, som fungerar nu, så väl som om 10 år.

Praktiska tips till din hjälp

För att skapa att bra företagsnamn, se till att fråga runt om vad andra tycker om det du funderar på att använda dig av. För att få fram bra namn, sätt dig och brainstorma ett tag, själv eller med vänner. Skriv upp bra nyckelord som har att göra med dina produkter eller tjänster. Använd dig även bara av positivt laddade ord i ditt namn, då det ger alla som ser det en positiv känsla.

När du har tagit fram en bra lista med olika ord, eller fraser, försök att formulera dem till ett bra företagsnamn. Det enligt våra första tips och råd att det ska vara lätt att komma ihåg, lätt att stava, lätt att uttala och att det sticker ut från mängden.

När du sedan fått fram ett bra namn som du känner är rätt, se då till att kolla så att detta namn förhåller sig till de regler som finns på Bolagsverkets hemsida.

Kategorier: Nyheter